کفعمی در جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية (ج ۱ ص ۳۰۵)، معروف به مصباح کفعمی، این دعا را در ادعیه منسوب به ائمه ذکر میکند:
اَلْعَاشِرُ لِلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: [دعای] دهمین برای مهدی علیه السلام است:
- يَا نُورَ اَلنُّورِ
- يَا مُدَبِّرَ اَلْأُمُورِ
- يَا بَاعِثَ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ
- صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
- وَ اِجْعَلْ لِي وَ لِشِيعَتِي
- مِنَ اَلضِّيقِ فَرَجاً
- وَ مِنَ اَلْهَمِّ مَخْرَجاً
- وَ أَوْسِعْ لَنَا اَلْمَنْهَجَ
- وَ أَطْلِقْ لَنَا مِنْ عِنْدِكَ مَا يُفَرِّجُ
- وَ اِفْعَلْ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ
- يَا كَرِيمُ .
ترجمه
- ای نور نور، ای تدبیرکننده امور، ای برانگیزاننده آنها که در قبرهایند،
- صلوات فرست بر محمد و آل محمد،
- و برای من و شیعیانم، قرار ده از تنگنا گشایشی، و از نگرانی (و غم) راه خروجی،
- و راه (منهج) را برای ما گسترش ده،
- و از جانب خود رها کن، برای ما، آن چه که گشایش میدهد،
- و با ما چنان کن که اهلش هستی،
- ای کریم.
تکمله
نگارنده گوید این دعایی است که ظاهرا از قول حضرت برای فرج خود و شیعیانش بیان شده است. اگر دیگری بخواهد بخواند، شاید مناسب باشد که ضمائر را در عبارت و اجعل لي و لشيعتي، به غائب برگرداند. یعنی بگوید و اجعل له و لشيعته، و از ضمیر ه، خود حضرت را اراده کند. در این صورت مناسب است که به عنوان دعای ماثور نخواند و الله العالم بالصواب و من عنده نرجوا الثواب.
0 دیدگاه