حكايت كرد براى اين نگارنده [منظور شریف رازی است] حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ مهدى معزالدوله‌اى كه مرحوم حاج شيخ مرتضى زاهد حمام گلشنى فرمود:

مرحوم آقا سيد كريم محمودى شبهاى جمعه مشرف و موفق به زیارت حضرت ولى عصر عجل اللّه فرجه الشريف مى‌شد. گويد در شب جمعه‌اى كه در صحن مطهر حضرت عبد العظيم علیه السلام—در شهر رى—به حضور آن جناب رسيدم، فرمودند

”سيد كريم بيا به زیارت جدم حضرت رضا علیه السلام برويم.“

مى‌گويد پس چند قدمى با آن حضرت برداشته ناگاه خود را در صحن حضرت رضا علیه السلام ديدم.

به حرم مشرف شده و بعد از زیارت به همان كيفيت به طهران آمديم.

پس حضرت فرمود ”بيا برويم به زیارت قبر حاج سيد على مفسر[mfn]واقع در صحن امام زاده عبد اللّه شهر رى[/mfn]“

چون به مقبره آن مرحوم رسيديم، ديدم وى از قبر بيرون آمده و اظهار ادب و خلوص به حضرت ولى عصر عجل اللّه فرجه نمود. بعد به من گفت

”آسيد كريم به حاج شيخ مرتضى سلام مرا رسانيده و بگو حق رفاقت و دوستى مرا فراموش كردى و به ديدن من نمى‌آئى.“

حضرت ولى عصر—روحى فداه—فرمودند ”آقا سيد على، حاج شيخ مرتضى گرفتار و معذور است از آمدن؛ من به جاى او خواهم آمد.“

و من عين اين حكايت را از حجة الاسلام حاج شيخ محمود ياسرى از مرحوم حاج شيخ مرتضى مذكور از آقا سيد كريم مزبور راجع به عالم ربانى حاج سيد عبد الكريم لاهيجى گيلانى شنيدم و ممكنست براى هر دو اتفاق افتاده باشد.

نامهای دیگر: سید کریم محمودی؛ سید کریم پینه‪دوز؛ سید کریم پاره‪دوز.

برگرفته از کتاب گنجینه دانشمندان جلد ۶ ص ۴۷ با کمی ویرایش.

توضیح: حمام گلشنى

از همان کتاب جلد۶ ص ۴۶ (با ویرایش)

مرحوم حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ مرتضى بن آخوند ملا آقا بزرگ، عالمى زاهد و فاضلى عابد و عارفى ناسك و سالكى متعبد از اوتاد دانشمندان و علماء طهران و مشهور به زاهد بود. در سال ۱۲۷۶ قمرى در طهران متولد شد.

مقدمات و قسمتى از سطوح را از مرحوم والدش و ديگران خوانده و بقيه سطوح را از مدرسين مدرسه مروى و بالاخص مرحوم حجة الاسلام ميرزا مسيح طالقانى مدرس تكميل نمود. هم از محضر عالم ربانى و آيت سبحانى آيت‌اللّه حاج سيد عبد الكريم لاهيجانى گيلانى و مرحوم آية العظمى حاج شيخ فضل اللّه نورى استفاده نمود.

تا در سن ۸۶ سالگى در سال ۱۳۷۲ قمرى وفات یافت. جنازه‌اش را با تجليل فراوان به كربلاء حمل کردند و در صحن شريف حضرت ابى الفضل العباس علیه السلام دفن نمودند.

نگارنده [شریف رازی] گويد منزل آن جناب واقع در كوچه حمام گلشن طهران در خيابان سيروس مقابل ميدان امام‪زاده سيد اسماعيل واقع و ازاين‌ جهت به حمام گلشنى معروف شده بودند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *