خطیب شهیر حاج محمد‪رضا سقازاده، در مقدمه کتاب خصائص زینبیه از آیت الله آخوند ملا علی همدانی—اعلی الله مقامه— و او هم از آیت الله آقا ضیاء عراقی—رضوان الله علیه—داستان زیر را در مورد یک شیعه قطیفی که در راه زیارت امام رضا—علیه السلام—مورد عنایت امام زمان واقع می‪شود نقل می‪کند:

شخصی شیعه مذهب از قطیف به قصد زیارت حضرت ثامن الائمة—روحی فداه—حرکت می‪کند. در وسط راه پولی را که برای مخارج رفت و آمد برداشته بود، گم می کند. نه می‪تواند برگردد و نه می‪تواند به سفر ادامه دهد.

متوسل به ذیل عنایت حضرت بقیة الله الاعظم، امام زمان، می‪شود. در آن حال متوجه می‪شود که سید نورانی جلیل‪القدری با او همراهی می کند و می فرماید:

این وجه را بگیر؛ تو را به سر من رای می‪رساند. در آنجا نزد وکیل ما حاج میرزا حسن شیرازی برو و بگو، سید مهدی فرمودند، پولی از ما پیش تو است؛ این‪قدر بدهد که بتوانی به زیارت جدم علی بن موسی الرضا—علیه السلام—بروی.

آن شخص اظهار کرد که متوجه نشدم این آقا کیست و از کدام جانب آمد. عرض کردم:

هرگاه میرزای شیرازی از من بپرسد که سید مهدی کیست و از من نشانی شما را بخواهد چه جواب بدهم؟

نشانه‪ای از حرم زینب کبری

فرمود ”به آقای شیرازی بگو، سید مهدی فرمود، به این نشانی که امسال در فصل تابستان شما با حاج ملا علی کنی طهرانی درشام، در حرم عمه‪ام زینب کبری—علیها السلام— مشرف بودید؛ جمعیت زوار درصحن حرم زیاد بودند [و حرم از ریختن اشغال آلوده شده بود]، شما عبای خود را از دوش برداشته و در دست جمع کردید؛ به آن وسیله حرم را جاروب کردی و در گوشه‪ای از حرم جمع‪آوری نمودی؛ و حاج ملا علی کنی با دست خود برداشته و بیرون برد. [در حالی که صورت خود را پوشانده بودید که شناخته نشوید.] من آنجا بودم [و شما را شناختم].“

قطیفی می گوید، وقتی در سر من رای به خدمت میرزای شیرازی رسیدم و مطلب را عرض کردم، بی‪اختیار از جا بلند شد؛ دست در گردنم انداخت؛ چشمهایم را بوسید و تبریک گفت.

بعد قطیفی گفت در طهران خدمت آیت الله کنی رسیدم. داستان را نقل کردم؛ مطلب را تصدیق کرد، ولی قلبا ناراحت بود که چرا حواله و فرمانی از جانب حضرت به ایشان صادر نشده است.

برگرفته از مردان علم در میدان عمل جلد ۶ با ویرایش و تصرف و ترکیب با نقل مرحوم شیخ مصطفی خبازیان.

تکمله

  • در برخی نقلها ظاهرا آقا ضیاء عراقی این داستان را در سؤال از محل حرم حضرت زینب—علیها السلام— فرمودند. به عبارت دیگر، داستان شاهدی است برای اینکه محل کنونی حرم صحیح است و مورد تایید امام زمان.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *